måndag 16 september 2013

Surdegsbrödet

Första brödet på min surdeg blev riktigt bra! Kommer göra ett till imorgon :-)

2 dl surdegsbas
20 g jäst
1 dl ljummet vatten
0.5 dl sirap
Pumpafrön
Linfrön
Salt
5 dl mjöl (vetemjöl special, grovt rågmjöl, lite durumvetemjöl)

Jäs degen 1 timme. Baka ut till en limpa, t.ex. i en avlång form. Jäs 45 min. Sätt ugnen på 200-225°, sätt in brödet och sänk värmen till 175°. Grädda tills innertemperaturen är 97°, tar ca 25-30 min.

Nu har jag min surdeg i kylen och matar den 1 gång/vecka med 1 dl ljummet vatten och 1.5 dl vetemjöl. Dessutom är det bra att ta fram den i rumstemperatur några timmar innan man ska baka och då mata den med lite mjöl och vatten. Det är ju lite kul det här :-) och så värt när brödet blir så gott! I veckan ska jag använda den till pizzadegen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar